Melleruds Fotoklubb

Dalslandsmästerskapet 2023

Vinnare DM 2023

Vinnare i Dalslandsmästerskapet 2023

Fr.v. Benny Karlsson Mellerud, Ewa Ottosson Färgelanda, Rolf Linder Mellerud, Göran Karlsson Åmål, Peo Larsson Åmål, Jimmie Svensson Åmål (Andreas Persson Mellerud saknas)

Redovisning DM 2023

Årets upplaga 2023 arrangerades av Åmåls Fotoklubb. Tyvärr har vi inte kunnat få någon vanlig redovisning utan redovisas här på lite annorlunda sätt.

Här utlåtande om bilderna i årets tävling:

Enstaka bild

• Plats 1 ”Kungen på sin tron” Andreas Persson Melleruds FK.
    Härlig bild med bra känsla!
    Regnet lyfter hela bilden, pricken över i:et är den lilla droppen under näbben. Snyggt fångad bild med bra skärpa och färgskala. Den är dessutom välredigerad med många fina detaljer. Titeln säger allt.

• Plats 2 ”Fjällets joker”  Andreas persson Melleruds FK.
    Snyggt tagen bild med väldigt fint ljus!
    Skärpan är perfekt med extrem separation mot bakgrunden. Bilden är väldigt välkomponerad med fågeln i ögonhöjd. Redigeringen är snyggt gjord med precis lagom med färg och många detaljer att titta på. Hade kanske vunnit på att ha med lite mer miljö.

• Plats 3 ”Gåvan, Tornfalkar” Ewa Ottosson Färgelanda FK.
    Här har fotografen verkligen fångat handlingen i bilden!
    Slåss de om musen eller delar de på den? Bilden är något vänstertung, hade vunnit på att centreras. Miljön kanske något intetsägande. Ljuset är dock jättefint med bra skärpa, på hela taget en mycket bra bild.

• Diplom ”Ensam” Göran Karlsson Åmåls FK.
    Fin bild av en snöig tågstation i Varberg(?).
    Ljuset fångar verkligen miljön med snöfallet. Bra känsla, man känner med den stackars fotgängaren. Kul att klockan blir så framträdande.

• Diplom ”Höststrand” Rolf Linder Melleruds FK.
    Fina färger och fint djup i bilden.
    Ger verkligen höstkänsla. Bilden är välkomponerad. Verkligen trevligt med ett stående format, ögat följer vattenspegeln från förgrunden till stenarna i strandkanten.

• Diplom ”En kallt varm rubin” Andreas Persson Melleruds FK.
    Varm färgklick i den grå miljön.
    Bakgrunden försvinner ut på ett behagligt sätt. En väldigt vacker fågel. Bra ljus  fin skärpa, kanske saknas något i högra delen av bilden.

Kollektion

• Plats 1 ”Jazzartist” Göran Karlsson Åmåls FK.
    Alla bilderna står för sig själva, men blir ännu bättre som kollektion. Färg och svartvitt funkar alldeles utmärkt tillsammans. Mycket välkomponerat och redigerat. Fotografen har verkligen lyckats fånga energin i bildserien.

• Plats 2 ”Fiskgjuse” Andreas Persson Melleruds FK.
    En väldigt vacker bildserie på en fiskande Fiskgjuse. Bilderna passar alldeles utmärkt som serie i en kollektion. De har god skärpa och är ”frysta” på ett behagligt sätt. Färgtemperaturen är dock något olika i bilderna. Snyggt fångade bilder och snyggt redigerat.

• Plats 3 ”Insekter” Rolf Linder Melleruds FK
    Insekterna och spindeln gör hela bilderna, kanske framför allt den svartgula insekten i bild två. Ljuset i bakgrunderna sätter miljön för insekterna på ett mycket behagligt sätt. Konsekvent stil på alla bilderna (bra kollektion). Välredigerat och välkomponerat.

• Diplom ”Hägrar” Benny Karlsson Melleruds FK
    Bra kompositioner som visar gråhägerns utseende och beteende i olika situationer. Bilderna hänger väldigt väl
    ihop, både vad det gäller konstraster, färger och motiv. Redigeringen understryker kontrasterna mot bakgrunden. Snyggt!

• Diplom ”Kungsörnar” Jimmie Andersson Åmåls FK
    Snyggt fotograferat på snyggt motiv. Bra ljus i de två första bilderna, men den ljusa bakgrunden i den tredje bilden stör något. Fin färgsättning i bilderna. Bra skärpa, tekniskt väl utfört.

• Diplom ”Blomsterstilleben” Peo Larsson Åmåls FK
    Väl sammanhållen något minimalistisk kollektion. Fin komposition, ljussättning och fina färger, kanske skulle man ha dragit ner färgmättnaden och kontrasten i första bilden något.