Melleruds Fotoklubb

Årets bild 2023

Benny Karlsson "Macroskönhet"

Redovisning Årets bild 2023

Tio medlemmar i Naturfotograferna Arvika hade en trevlig kväll när vi bedömde tävlingsbidragen för ”Årets bild 2023” i Melleruds Fotoklubb. Vi imponerades av många fantastiska bilder.

Vår metod var följande:
Vi såg alla bilder en kort sekvens innan själva bedömningen. Därefter visades varje bild i 60 sekunder. Varje medlem skulle under den tiden sätta poängen 1 – 5, där 5 var bäst, på fyra olika kriterier, Orginalitet, Komposition/balans, Estetisk kvalitet, Teknisk kvalitet. Max 20 poäng totalt per bild och bedömare. Allt skedde under total tystnad för att undgå påverkan.
Bilden med den sammanlagt högsta poängen vann, näst högst blev tvåa och så vidare. Efteråt enades vi om motiveringar genom diskussioner.

• Plats 1 Benny Karlsson ”Macroskönhet”
    Lugn och harmonisk bild. Behagliga färger. Rätt skärpedjup. Snygg bakgrund. Fantastiska detaljer. Utmärkt skärpa. En knapp men värdig segrare!
  • Plats 2 Rolf Linder ”Höststrand”
    Rätt placering av bildelement samt ledande linjer ger bilden balans och en utmärkt komposition. Fin färgskala. Hög skärpa genom hela bilden. Bra bildbehandling. Snubblande nära seger!
  • Plats 3 Andreas Persson ”The gannet who touched the sea”
    Häftig kameravinkel, bra action, rätt placering. Förgrunden är nästan lika viktig som huvudmotivet.
  • Plats 4 Rolf Linder ”Möte i sommarkvällen”
    En bild som känns originell och nydanande. Välbalanserad. Bra komponerad. Lugn bakgrund. Fin efterbehandling med utnyttjande av ljus och skuggor.
  • Plats 5 Andreas Persson ”Yellow sea”
    Fint fångat motiv. Det begränsade skärpedjupet är perfekt utnyttjat. Tekniskt bra.
  • Plats 6 Andreas Persson ”Kungen på sin tron”
    Bildens kontraster med hög detaljskärpa contra mjuk bakgrund samt kalla färger mot varma förmedlar en harmoni. Regnet/snön ger ökad karaktär åt bilden.
  • Plats 7 Rolf Linder ”Novemberlandskap”
    Man riktigt känner hur fukten tränger sig in under kläderna. Bra djup tack vare medveten komposition och med dimmans hjälp.
  • Plats 8 Tanja Mueller ”Vitsippssymfoni”
    Konstnärlig high-key-bild som var en favorit hos flera. Harmonisk med sin sparsamma färgskala. Less is more! Hög skärpa.
  • Plats 9 Andreas Persson ”Aurora borealis”
    Lite ovanlig norrskensbild med fin komposition och djup. Lutande vertikaler i vänster kant stör.
  • Plats 10 Mikael Westman ”Pendlare”
    Fotografen har med hjälp av lågt motljus och väl avvägd underexponering skapat en dramatisk bild med djupkänsla. Snygg bildbehandling.