Melleruds Fotoklubb

Årets bild 2022

Trollrike

Redovisning Årets bild 2022

Årets bild har nu äntligen kunnat genomföras efter ett 2 årigt avbrott beroende på Coronapandemin (som trots allt fortfarande härjar, men i mer begränsad omfattning). Tävlingsjury denna gånga har varit Alfta Edsbyns Fotoklubb som har avgett följande bedömning och resultat.

”Tack för en trevlig bildbedömning med överlag bra bilder och det har inte varit lätt att placera bilderna. Vi har varit fem stycken i juryn.

• Plats 1 Tanja Mueller ”Trollrike”
    Trollsk och Stämmningsfull bild med en känsla av John Bauer. Ett bra bildarbete i både kamera och dator.
  • Plats 2 Andreas Persson ”Lavskrikans rike”
    Bra fångad actionbild på Lavskrikan. Fint ljus i bakgrunden som väger upp bilden.
  • Plats 3 Benny Karlsson ”Iskonst”
    Påpassligt och bra komponerad. (Krabban från havets djup) Linjerna ger bilden liv och rörelse.
  • Plats 4 Benny Karlsson ”Krabbspindel”
    Bra fångad macrobild på Krabbspindeln. Ett fint ljus och rätt skärpedjup.
  • Plats 5 Andreas Persson ”Dalripans morgon”
    Fin skogsfågel i fint ljus!
  • Plats 6 Tanja Mueller ”Lé coq est mort”
    Makabert och annorlunda montage. Stilrent och snyggt.
  • Plats 7 Rolf Linder ”Islandskap”
    Intressant förgrund med linjer som leder i bilden. Landskapet ligger rätt kompositionsmässigt.
  • Plats 8 Andreas Persson ”Sparvuggla”
    Fint artporträtt. Nästan studiokänsla i bilden.
  • Plats 9 Benny Karlsson ”Slåtterblomma”
    Bra macrobild på Slåtterblomman. Bra vinkel och perfekt skärpedjup som framhäver det som är relevant. Bra ljussättning.
  • Plats 10 Johanna Linder ” Groda”
    Mjuka fina färger, rätt placerad i linjerna. Lite väl centrerad.

10 främsta